ارمغان سلامتی

خیلی ها می خواهند اول به آسایش و خوشبختی برسند

بعد به زندگی لبخند بزنند

ولی نمی دانند که تا به زندگی لبخند نزنند

به آسایش و خوشبختی نمی رسند




رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِنْ یَشَأْ یَرْحَمْكُمْ أَوْ إِنْ یَشَأْ یُعَذِّبْكُمْ وَ ما أَرْسَلْناكَ عَلَیْهِمْ وَكِیلًا «54»

پروردگار شما به شما داناتر است، اگر بخواهد بر شما رحمت مى‌آورد، یا اگر بخواهد (به خاطر كردارتان) شما را عذاب مى‌كند. و ما تو را به عنوان وكیل مردم نفرستادیم (تا به ایمان آوردن مجبورشان كنى).

نکته ها

انسان خود را برتر از دیگران نداند، آنان را تحقیر نكند و حتّى به كفّار نگوید: شما اهل دوزخید و ما اهل بهشت، چرا كه چنین روشى، سبب فتنه مى‌شود. به علاوه ما چه مى‌دانیم عاقبت خوش با كیست؟ خدا آگاه‌تر است، اگر بخواهد مى‌بخشد یا عذاب مى‌كند.

پیام ها

1- به ایمان خود مغرور نشویم. «رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ»

2- كارهاى الهى، بر اساس علم اوست. «أَعْلَمُ بِكُمْ‌ یَرْحَمْكُمْ‌ یُعَذِّبْكُمْ»

3- علم خدا ومهر و قهر او، از شئون ربوبیّت خداوند است. «رَبُّكُمْ‌ یَرْحَمْكُمْ‌ یُعَذِّبْكُمْ»

4- سخن از رحمت و عطوفت، پیش از قهر و عذاب است. «یَرْحَمْكُمْ‌ یُعَذِّبْكُمْ»

5- انسان باید بین خوف و رجا باشد. «یَرْحَمْكُمْ‌ یُعَذِّبْكُمْ»

6- انسان‌ها در انتخاب عقیده آزادند، حتّى پیامبران هم مأمور اجبار مردم بر ایمان نیستند. «ما أَرْسَلْناكَ عَلَیْهِمْ وَكِیلًا»

7- مبلّغ دین، نباید خود را وكیل و سرپرست مردم بداند. «وَكِیلًا»

در پایان آیه روی سخن را به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله کرده و به عنوان دلداری و پیشگیری از ناراحتی فوق العاده پیامبر صلّی اللّه علیه و آله از عدم ایمان مشرکان می‌فرماید: «و ما تو را و کیل بر آنها نفرستاده‌ایم» که ملزم باشی حتما آنها ایمان بیاورند (وَ ما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ وَکِیلًا). وظیفه تو ابلاغ آشکار و دعوت مجدّانه به سوی حق است، اگر ایمان آوردند چه بهتر و گر نه زیانی به تو نخواهد رسید. دانشنامه ی اسلامی




فعالیت جسمانی و انجام ورزش های ساده مثل پیاده روی باعث مصرف انرژی بدن می شود و از طریق افزایش میزان متابولیسم پایه، در کاهش وزن اثر گذار است. نقش فعالیت فیزیکی در کاهش چربی های بدن و حفظ تناسب اندام خیلی مؤثرتر از کاهش وزن است، چرا که فعالیت جسمانی و ورزش باعث افزایش اندازه و وزن عضلات هم می شود.

گرچه شیوه زندگی نشسته و کم تحرک ۲۳ درصد از موارد مرگ و میر را شامل می شود، ولی محدودیت در فعالیت فیزیکی موجب چاقی و عامل بیشتر مرگ های ناشی از چاقی، بالا بودن کلسترول خون و پرفشاری است. لذا به عنوان یک عامل سببی، مسئول بیش از یک سوم مرگ های ناشی از بیماری های کرونری قلب، سرطان کولون و دیابت شناخته شده است.

فعالیت فیزیکی نه تنها در تأمین سلامت جسمانی، بلکه در سلامت روان و کیفیت زندگی سالم نیز اثر گذار است. فعالیت جسمانی گذشته از اینکه موجب افزایش طول عمر می شود به عنوان یک عامل حمایتی در کاهش و یا حذف اضطراب، استرس و افسردگی مورد قبول واقع شده است.

شیوۀ زندگی و رفتار فرد نه تنها عامل بسیاری از مشکلات بهداشتی است بلکه به عنوان یکی از راه حل های اساسی نیز محسوب می شود.گرچه دانش علمی و پزشکی مدرن به عنوان مهمترین ابزار حفظ تندرستی هستند، اما به تنهای قادر نخواهد بود مشکلات را حل کنند. لذا سازمان جهانی بهداشت تغییر در رفتار و شیوۀ زندگی  را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در ارتقای سلامت پیشنهاد می کند.  

ورزش و فعالیت جسمانی به همراه رژیم غذایی متعادل و مناسب و استعمال نکردن دخانیات، انجام مراقبت های دوره ای و … در پیشگیری از بیماری ها و رسیدن به بالاترین سطح سلامتی و بازدهی اقتصادی – اجتماعی نقش دارند. پی ریزی شیوه زندگی در خانواده با آگاهی، نگرش و عملکرد والدین به خصوص مادر انجام می شود. زندگی با شیوه و رفتارهای سالم از همان ابتدای کودکی باید شروع شود تا بتوان از فواید و اثرات مثبت آن در بزرگسالی بهره مند شد. اما با این وصف شیوه زندگی سالم قابل آموزش و در عین حال قابل تغییر است. از همین امروز شروع کنیم.




سبک زندگی می‌ تواند تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی ما در دوران پیری داشته باشد. این که چه غذاهایی مصرف می‌ کنیم و به چه میزان ورزش می ‌کنیم، بر توانایی جسمی و روانی تاثیر مستقیم دارند. شما برای تجربه زندگی طولانی تر و سالم تر می توانید ساده ترین دستورالعمل ها را به برنامه روزنانه خود اضافه کنید:



ادامه مطلب

غیر از بانک‌های معمولی نوع دیگری بانک وجود دارد به نام "بانک عاطفی" که باید هر وقت که می‌توانیم و موجودی داریم در آن سپرده گذاری کنیم. یعنی هر زمان که انرژی و روحیه مثبت داریم به افرادی که با آنها در ارتباط هستیم محبت کنیم و توجه نشان دهیم. این از اصول مهمِ موفقیت در افرادی است که ارتباطات قوی دارند. همچنان که سپرده‌های مادی در بحران به کارمان می‌آید. سپرده‌هاى عاطفی نیز نجات بخشمان خواهند بود.




خبراول: تندبخورید، چاق می شوید.

خبردوم: تند بخورید، لاغر  می شوید.

بله! درست خوانده اید. دو خبر بالا واقعا درست اند. شما فکرکرده‌اید فقط در فلسفه و مباحث عجیب، تضاد و پیچیدگــی وجود دارد؟ نه خیر!؟ در عالــم غذا هم از این خبرها می افتد بنابراین برای اینکه شما بیشــتر از این دچار تشکیک نشوید، سریعا دو مطلب فوق را شکافته و تحلیل می کنیم. خبراول: تندبخورید، چاق می شوید. تحلیل: آنهایی که تند تند غذا می خورند و لقمه قبلی را قورت نداده بعدی را حواله دهان می کنند 3 برابر بیشــتر از بقیه چاق می شوند چون تا مغز بخواهد بفهمد چی به چی است صاحب مغز سفره را پاک سازی کرده. خبردوم: تند بخورید، لاغر می شوید. تحلیل: خوردن غذاهایی با طعم تند به لاغر شدن کمک می کند چون این غذاها مزه ملایمی ندارند، نمی شود زیاد آنها را خورد و در حقیقت بدن، بی خیال ادامه خوردن می شــود. در ضمن انگار ماجرای آتش زدن غذاهای تند درســت است چون این غذاها سوخت و ســاز بدن را هم بالا می برد. بنابراین توصیه می شود با کاهش نمک به غذا فلفل بزنند.




احساس سیری از معده شما نمی‌آید، بلكه مانند هر احساس دیگری دستوری است كه از سوی مغز برای افراد صادر می‌شود، در نتیجه هر چه آرام تر غذا بخورید، روند دستور صادر شده توسط مغز وقت بیشتری دارد و به همین خاطر در حالی كه تنها نیمی از غذایتان را خورده‌اید مغز دستور می‌دهد كه صبر كنید، خوردن كافیست چون سیر شده‌اید.




در مورد چاقی مانند هر بیماری دیگری، پیشگیری راحت تر از درمان خواهد بود و اثرات مطلوب تری خواهد داشت. 

به طور طبیعی امکان بروز چاقی و افزایش وزن، همراه با افزایش سن بیشتر می شود. اما آیا چاقی و بیماری های متابولیک وابسته به آن، فقط در سنین میانسالی گریبان گیر افراد می شود و باید بدان اهمیت داد؟ قطعا این طور نیست. اگرچه افزایش وزن و تجمع بافت چربی در سنین میانسالی شیوع بیشتری پیدا می کند، ولی کنترل وزن در همه مراحل زندگی، مهم می باشد و در این بین دوران هایی از زندگی دارای اهمیت بیشتری می باشند.

خیلی از افراد چاق، علت چاقی خود را عوامل ژنتیک بیان می کنند. مطالعات نشان داده اند که در پدر و مادر چاق، احتمال داشتن فرزندان چاق بیشتر خواهد بود، ولی در این مورد بیش از آنکه علت ژنتیکی داشته باشد، چاقی به دلیل شیوه نادرست زندگی و تغذیه والدین رخ می دهد. لذا با توجه به شیوع روزافزون چاقی در کودکان و نوجوانان، کنترل وزن بایستی در مراحل اولیه زندگی و حتی قبل از بارداری آغاز شود. بر همین اساس توصیه می شود مادرانی که قصد بارداری دارند، حداقل 3 ماه قبل از بارداری  وزن خود را به مقدار طبیعی برسانند.




در اصل چاقی ناشی از بافت چربی است نه بافت عضلانی، بنابراین خیلی از افرادی که دارای بافت عضلانی پرورش یافته (به اصطلاح باد کرده) هستند، چاق نمی باشند.



ادامه مطلب

شادی و نشاط یک ضرورت و نیاز اساسی انسان به شمار می آید. اساس محبان حسنی و پدیده های آن به گونه ای طراحی شده است که در آدمی نشاط ایجاد می کند.

بهار با طراوت، صبح با لطافت، طبیعت با ظرافت، آبشارهای زیبا، طلوع و غروب دلنشین خورشید، گل های رنگارنگ، دیدار دوستان و ... همه و همه شادی آفرین و مسرت بخش است.



ادامه مطلب