تبلیغات
ارمغان سلامتی - مراقبت از بدن در هوای آلوده

ارمغان سلامتی

اگرچه ظاهرا روش های تاثیرگذار و مطمئنی برای مقابله با آلودگی هوای زمستانی وجود ندارد، با این حال باید حداقل تلاش کرد تا با شیوه های طبیعی بدن را محافظت کرده و تاثیر اثرات نامطلوب این شرایط را کاهش داد. متاسفانه آلودگی هوا برای ریه ها، پوست و بخصوص برای کودکان بسیار مضر است بنابراین حتما باید تلاش کنید این اثرات منفی را تا حد امکان خنثی کنید. با ما باشید تا با این شیوه های طبیعی بیشتر آشنا شوید.



 مراقب پوست خود باشید

آلودگی هوا برای اپیدرم پوست مخرب است و باعث می شود پوست حساس شده و روند پیری آن سرعت بیشتری بگیرد. برای اینکه اجازه ندهید پوست تان دچار چین و چروک زودهنگام شود لازم است مراقبت های روزانه ای از آن داشته باشید. یادتان باشد که ذرات ریز معلق هوا در سلول های ما نفوذ می کنند و از آنجایی که پوست در خط مقدم بدن و در معرض هوا قرار دارد، بیشتر در تماس با این ذرات قرار می گیرد. بنابراین لازم است که از این سد ظریف و حساس دفاع کرد.

در ابتدا باید به فکر تمیز کردن پوست باشید. برای این کار لازم است هر شب علاوه بر پاک کردن آرایش پوست، به دقت آن را تمیز کنید. بهتر است شب ها از ماسک های طبیعی از جمله ماسک های میوه ای استفاده کنید. ایام آلوده از لایه برداری پوست غافل نشوید. این کار باعث تولید سلول های جدید می شود که با قدرت بیشتر در برابر آلودگی ایستادگی می کنند. در طول روز حتما از ضدآفتاب های مناسب پوستتان استفاده کنید. حتی می توانید به متخصص پوست مراجعه کنید تا محصولاتی در اختیارتان قرار دهد که محافظت بیشتری از پوست تان می کنند.

مراقب گلو و ریه هایتان باشید

حتما شما هم متوجه شده اید که در هوای آلوده چشم ها و گلو دچار سوزش می شوند. این ها از تاثیر ترکیبات شیمیایی موجود در هواست. قبل از هر چیز بهتر است برنامه های مخصوص پیش بینی وضع هوا را به دقت دنبال کنید. در این صورت خواهید فهمید چه روزهایی آلوده تر است و آماده تر خواهید بود.

توصیه می شود در روزهای آلوده از ورزش، دوچرخه سواری و به طور کلی از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد بپرهیزید. در گام بعدی برای مراقبت از گلو و مجاری تنفسی حتما به طور مرتب دست های خود را شستشو دهید، از دست زدن به صورت و دهان بپرهیزید، خوب بخوابید و از مصرف دخانیات بپرهیزید. بهتر است به طور مرتب با آب نمک رقیق غرغره کنید. استفاده از عصاره های روغنی از دیگر روش های موثر برای پیشگیری از گلودرد و تقویت دستگاه ایمنی است. سعی کنید به طور روزانه ورزش هایی مانند یوگا یا تمرینات تنفسی را انجام دهید تا ریه هایتان پاکسازی شوند.

حواستان به داخل منزل باشد

ما اکثر زمان خود را در داخل منزل یا محیط کار سپری می کنیم. در این فضاها نیز مانند بیرون، ذرات آلاینده هوا وجود دارند. برای اینکه هر بیست و چهار ساعت شبانه روز هوای آلوده تنفس نکنید، بهتر است به فکر تمیز کردن و تصفیه هوای منزل باشید. برای این کار از گل و گیاه خانگی استفاده کنید. برخی از گیاهان خاصیت تصفیه کنندگی هوا را دارند و سموم را جذب می کنند.

یادتان باشد که نیازی نیست از سقف تا کف منزل را با شوینده ها بسابید تا تمیز شود، چون این محصولات حاوی ترکیبات شیمیایی و سمی اند که وارد مجاری تنفسی شده و مشکلاتی مانند آسم و سردرد ایجاد می کنند. برای تمیز کردن خانه بهتر است از سرکه سیب، لیموترش و صابون سیاه استفاده کنید. چون طبیعی بوده، به خوبی خانه را تمیز و ضدعفونی می کنند و در عین حال آلودگی اضافی ایجاد نمی کنند.

مراقب نوزادان و کودکان باشید

کودکان و نوزادان بدن حساس و ضعیف تری دارند و بیشترین آسیب را از آلودگی هوا متحمل می شوند. بدون شک برای همه مردم ممکن نیست در مواقع اوج آلودگی، شهر را ترک کرده و به مناطق خوش آب و هوا بروند. اما در هر حال باید مراقب این رده سنی آسیب پذیر باشید. نتایج بررسی ها نشان می دهد که بیماری آسم میلیون ها نفر در سرتاسر جهان را تهدید می کند و نشانه های آن اغلب از دوران کودکی بروز می کند. آلودگی هوا نخستین عامل این ناراحتی تنفسی است که امکان دارد تشدید شده و مشکلات جدی ایجاد کند.

در گام اول در روزهای اوج آلودگی اجازه ندهید کودکان در معرض هوای آزاد قرار گیرند و در بیرون از منزل گردش یا ورزش کنند. تردد خود را در سطح شهر به حداقل میزان خود برسانید.

در روزهای آلوده از محصولات آلاینده مانند شوینده ها که در بالا اشاره شد استفاده نکنید. در منزل از اسپری های تمیز کننده هوا استفاده کنید. یادتان باشد که حیوانات خانگی نیز می توانند عامل انتقال دهنده آلرژی ها و ذرات ریز معلق در هوا به کودکان باشند.

از مواد غذایی مفید استفاده کنید

در روزهای اوج آلودگی هوا اهمیت ویژه ای به تغذیه تان بدهید. مواد غذایی مناسب برای کاهش اثرات آلودگی و محافظت از بدن موثر هستند. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها بیشترین کمک را به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با اثرات ترکیبات شیمیایی می کنند.

میوه ها، سبزیجات و حبوبات حاوی این ترکیبات مفید هستند. حتما از میوه ها و سبزیجاتی مانند لیموترش، زغال اخته، توت فرنگی، آلوخشک،مارچوبه، کلم قرمز، فلفل دلمه ای زرد، لوبیا، سیب زمینی و انواع میوه ها و سبزیجات دیگر استفاده کنید. هر چه میزان میوه ها و سبزیجات رنگی که استفاده کنید بهتر است. کلم سفید و بروکلی سرشار از سولفورافان هستند که به طور موثری با اثرات آلودگی هوا مقابله کرده و ریه ها را سم زدایی می کنند. حتما از شیر و مایعات سالم فراوان استفاده کنید. اسپرولینا نوعی جلبک است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و برای بدن مفید است. علاوه بر این مصرف زردچوبه نیز توصیه می شود.


منبع: تبیان