تبلیغات
ارمغان سلامتی - مراقبت های اولیه بهداشتی راهی برای پوشش همگانی سلامت

ارمغان سلامتی

سلامتی بزرگترین نعمتی است که در اختیار بشر قرار دارد زیرا بدون آن بهره بردن از سایر نعمت ها امکان پذیر نیست. سلامت انسان همانند سایر نعمات خداوندی با تلاش و کوشش در اختیار شخص قرار می گیرد.کسی که بخواهد جسمی سالم و روحی شاداب داشته باشد باید با برنامه ریزی مشخص، پیروی از قواعد سلامت و پیگیری همه جانبه به این هدف خود نائل شود.

انسان موجودی است پیچیده و عوامل زیادی بر روح و جسم وی تأثیر می گذارند. شناخت تمام این عوامل همیشه امکان پذیر نیست اما به هرحال می توان با هوش و درایت و با بهره بردن از تجربه های خود و دیگران میزان سلامتی را به حداکثر رساند و روزهائی شاد و شب هایی راحت را سپری نمود.

خوردن وآشامیدن بیش از حد، سیگار کشیدن، کار ورتفریح بی موقع، کم خوابی و پرخوابی و بسیاری از عادت های غلط دیگر عواملی درکاهش سلامت ما هستند با کنارگذاردن آن ها به طول عمرخود می افزائیم.

همه می دانند که بهداشت روشی مهم در جلوگیری از بیماری ها است. رعایت بهداشت فردی شامل شستن دست ها قبل از خوردن غذا، استحمام به موقع، شانه زدن موها، مسواک زدن ونخ کشیدن دندان ها، پوشیدن لباس های تمیز و موارد دیگر می تواند کاهشی فوق العاده در بیماری ها به وجود آورد.

رعایت بهداشت محیط توسط افراد و ارگان های مسئول از اهمیت زیادی برخوردار است. دفع بهداشتی زباله ها، ایجاد توالت های بهداشتی و نگهداری صحیح از آن ها و... از سلامت عمومی محافظت می نماید.

پایه سلامتی هر فرد روح اوست. داشتن روحیه سالم، شخصیت پایدار و ذهن قوی از اصول خوشبختی بشر است. باید به خود و دیگران کمک کنیم به حداکثر سلامت عقل و روان دست یابیم. این امر با احترام به خویشتن و دیگران و تلاش برای حفظ آرامش درخانواده و جامعه میسر می شود. 

استرس زیربنای بسیاری از مشکلات جسمی و روحی ما است. با دور کردن خود از استرس ها می توانیم لحظاتی شاد و سالم داشته باشیم.

عصبانیت و تندخویی فشار خون و ضربان قلب را بالا می‌برد و باعث ترشح هورمون‌های استرس می‌شود. در نتیجه ابتلا بیماری‌های قلبی و افسردگی ردخور ندارد. حرص نخورید و عصبی نشوید. راه حل‌هایی برای آرامش اعصابتان پیدا کنید. دعا کنید. نفس عمیق بکشید. از تنش دوری کنید. مدیتیشن انجام دهید. خلاصه حرص نخورید.

سلامت خود و دیگران را جدی بگیریم و برای رسیدن به آن جدی باشیم.

بسیاری بیماریها در مراحل اولیه شکل گیری به خوبی قابل درمان هستند ولی اگر پیشرفت کنند و توسعه یابند امکان جلوگیری و بهبود آن ها بسیار کمتر می شود. بسیاری از سرطان ها در مراحل اولیه قابل درمان هستند ولی اگر دیر متوجه آن ها شویم عواقب بدی در پی دارند. مراجعه مرتب و دوره ای به پزشک و دندانپزشک بهترین راه برای جلوگیری به موقع بیماری ها است. کنترل فشار خون، قند خون، چربی و ...  می تواند به ما کمک کند تا با بروز کمترین نشانه ای به درمان بپردازیم و بهبودی خود را به سرعت به دست آوریم.

تحرک یکی از نشان دهنده های حیات است و هرچه تحرک در یک موجود بیش تر باشد سلامت وی بیش تر مشخص می گردد. روش زندگی دوره زمانه ما تحرک طبیعی را از ما گرفته است و هر روز این مسئله بیشتر و بیشتر می شود. بنابر این باید با ایجاد تحرک در زندگی نشاط و شادابی را برای خود واطرافیانمان به ارمغان بیاوریم. انجام ورزش های منظم، پیاده روی، کوه نوردی، شنا و... علاوه بر بالابردن روحیه وکاهش استرس جسم ما را سالم وقوی می نماید.

خیلی از مردم تصور می کنند که برای سالم بودن باید هزینه های زیادی کنند. اما در اکثر موارد عادت های درست و کارهای ساده ی روزمره تاثیر زیادی در سلامتی، بهبود خلق و خوی و شادابی دارند. عادت های درست یا نادرست روزمره در طولانی مدت تاثیر زیادی روی بدن می گذارند. خوشبختانه بدن خیلی زود به برخی کارها عادت می کند.

شستن منظم دست ها، کاری ساده و در عین حال موثر برای پیشگیری از رشد و انتقال میکروب ها است. حتما قبل از رفتن به سراغ مواد غذایی، بعد از دستشویی، بعد از دست زدن به حیوانات، بعد از انجام کارهای منزل و غیره، حتما دست های خود را بشویید. شاید دست ها در ظاهر تمیز به نظر بیایند. اما واقعیت این است که میکروب ها، باکتری و ویروس ها در یک چشم به هم زدن از یک سطح آلوده به دست ها منتقل شده و آنها را نیز آلوده کنند.

بعضی ها فکر می کنند رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان صرفا منجر به بد رنگ شدن دندان ها و یا بوی بد دهان می شود. اما بهتر است بدانید که سلامت دهان می تواند روی سلامت کل بدن تاثیر جدی بگذارد و عدم رعایت بهداشت صحیح آن، خطرات جدی برای دیگر اعضا به وجود بیاورد و ما را در معرض بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و حتی سرطان قرار دهد.

خواب بهترین درمان کننده و احیاکننده ی طبیعی است. خواب باعث بهبود حافظه، افزایش تمرکز و ارتقای قدرت ذهن و خلاقیت می شود. میزان پروتئین التهاب زایی که به سلامت قلب آسیب می زند، در افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند بیشتر است. افرادی که هر شب بین پنج تا هفت ساعت و نیم می خوابند، بیشتر از افرادی که خواب شبانه شان کمتر از 5 ساعت یا بیش از 8 ساعت است عمر می کنند. اگر می خواهید سالم زندگی کنید، خوب و به اندازه ی کافی بخوابید.

فعالیت جسمانی و انجام ورزش های ساده مثل پیاده روی باعث مصرف انرژی بدن می شود و از طریق افزایش میزان متابولیسم پایه، در کاهش وزن اثر گذار است. نقش فعالیت فیزیکی در کاهش چربی های بدن و حفظ تناسب اندام خیلی مؤثرتر از کاهش وزن است، چرا که فعالیت جسمانی و ورزش باعث افزایش اندازه و وزن عضلات هم می شود. گرچه شیوه زندگی نشسته و کم تحرک ۲۳ درصد از موارد مرگ و میر را شامل می شود، ولی محدودیت در فعالیت فیزیکی موجب چاقی و عامل بیشتر مرگ های ناشی از چاقی، بالا بودن کلسترول خون و پرفشاری است. لذا به عنوان یک عامل سببی، مسئول بیش از یک سوم مرگ های ناشی از بیماری های کرونری قلب، سرطان کولون و دیابت شناخته شده است.

برخی عادات غذایی می‌توانند طول عمر شما را کاهش دهند، از این دسته می‌توان مصرف زیاد شیرینی‌جات، غذاهای سرخ کرده و چربی‌های حیوانی و اشباع را نام برد. این که درگذشته روغن حیوانی بیش از حد استفاده می‌شد و افراد هم سالم بودند، علت این بود که فعالیت زیادی داشتند و هوا نیز سالم بود، اما شرایط فعلی با گذشته بسیار تفاوت کرده است. بنابراین برای داشتن یک زندگی سالم باید سه اصل طلایی تغذیه یعنی تعادل، تنوع و تناسب را مورد توجه قرار دهیم. تناسب یعنی افراد بسته به سن و جنس به تغذیه مشخصی نیاز دارند و در تعادل نیز در عین این که از غذا خوردن لذت می‌بریم و گرسنگی را مرتفع می‌کنیم، باید در حد متعادلی حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، ریزمغذی‌ها، و فیبرهای محلول و غیر محلول و آنتی اکسیدان ها باشد.

چربی‌های دور شکم که بیشتر بعد از چهل سالگی انباشته می‌شود خطر زوال عقل را در 70 سالگی بیشتر می‌کند. بزرگ بودن دور شکم همچنین خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را نیز بالا می‌برد. برای خلاص شدن از چربی‌های دور شکم و یا کوچک‌تر کردن آن میزان کالری‌های دریافتیتان را کاهش دهید و تا می‌توانید دانههای کامل میل کنید.

ثابت شده که بیشتر افراد به قدر کافی و آن‌قدر که باید آب بنوشند، آب نمی‌نوشند. بنا به منابع علمی معتبر هرکسی روزانه باید حداقل 8 لیوان آب بنوشد. نوشیدن آب کافی زندگی سالم‌تر، شادتر و طولانی‌تری را به شما هدیه می‌کند. آبی که می‌نوشید، سموم را از بدن شما پاک می‌کند، نیاز بافت‌ها به آب را برآورده می‌سازد، به هضم فیبرها کمک می‌کند و به بدن انرژی می‌دهد. نوشیدنی سالم تر از آب و شیر پیدا نمی کنید. حتما کنار شیر در لیست خرید کلمه ی " کم چرب " را بنویسید.

افرادی که به طور مرتب مواد غذایی حاوی اسیدلاکتیک مانند ماست مصرف می‌کنند کمتر دچار مشکلات لثه و عفونت‌های مربوط به افتادن دندان می‌شوند. توجه داشته باشید عفونت و بیماری‌های دهان و دندان حتی می‌تواند به بیماری‌های قلبی منجر شود. ماست مانع رشد و گسترش باکتری‌های مضر دهان می‌شود.

سبزیجات سبز تیره سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به ساخت و ترمیم سلول‌های ما کمک می‌کنند.

فراموش نکنیم در لیست خرید کنار نان، ماکارونی و هر نوع غلات دیگر کم کم کلمه ی کامل را یادداشت کنیم، به این معنی که نانی تهیه کنیم که بر روی بر چسب آن نوشته باشد که از آرد کامل تهیه شده است تا علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مان، فیبر کافی هم به بدن مان برسانیم.

اگر می‌خواهید عمری طولانی داشته باشید، میانه‌روی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید و در مصرف هیچ یک از مواد غذایی زیاده‌روی نکنید. سعی کنید همیشه از مواد غذایی تازه استفاده کنید.

انسان و دیگر موجودات، هر یک به نحوی بر محیط اطراف خود تاثیر می گذارند، پیشرفت فناوری آلاینده و عدم تناسب آن با محیط زیست و تغییر تمدن بشری در طی دوران های مختلف، نادیده گرفتن روابط صحیح میان نیازهای بشری و محیط زیست، زندگی موجودات در کره زمین را روز به روز با مسائل پیچیده تری مواجه کرده است، به طوری که انسان با فعالیت هایی از قبیل کشاورزی، صنعتی و بهره برداری از منابع و امکاناتی که برای ادامه زندگی در این محیط انجام می دهد، ضمن ایجاد تغییرات مفید و مناسب، سبب آلودگی آن نیز می شود که این آلودگی مجدد بر انسان و موجودات دیگر اثرات ناخوشایندی باقی خواهد گذاشت و زندگی، پیشرفت، رشد و نمو و سلامت او را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

درشتی میوه‌ها در بیشتر مواقع به دلیل نیترات بالای موجود در آن ها است. لذا هنگام خرید از میوه‌ های درشت صرف‌ نظر کنید و میوه‌ های متوسط یا کوچک با رنگ روشن را انتخاب کنید. چرا که تیره بودن میوه، خود نشان نیترات بالای آن است.

از مصرف میوه‌ های گلخانه ‌ای، انباری و وارداتی اجتناب کنید و نوع فصلی آن ها را که معمولا در فصل معین خود رشد می ‌کنند و تازه‌ تر و پُرخاصیت ‌تر هستند و طعم و ماندگاری بیشتری دارند و در مقایسه با میوه‌های غیرفصلی(گلخانه‌ای)‌ کود و سموم کمتری برای پرورش آن ها به کار رفته، استفاده کنید.

در استفاده از کاغذ صرفه جویی کنید و سعی کنید کارهایتان را بدون استفاده از کاغذ انجام دهید. به طور مثال تا حد امکان قبض‌هایتان را از طریق اینترنت پرداخت کنید. صرفه جویی در کاغذ در واقع به معنای کمتر بریده شدن درختان اطراف شماست که هر ساله هزاران هزار از آنها برای تولید انواع کاغذهایی که در طول روز در اختیار شما قرار می‌گیرد تلف می‌شوند و در عین حال با این کار زباله کمتری تولید شده و دی اکسید کربن کمتری تولید می‌گردد.

در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. اسراف در آب می‌تواند به ضرر زمین تمام شود. هنگام دوش گرفتن زمان مشخصی را در نظر بگیرید و دقایق طولانی بی‌دلیل زیر دوش نمانید و آب را بی علت باز نگذارید.

زباله یکی از مشکلات انسان امروزی است. نظارت بر دفن بهداشتی و تمیز نگاه داشتن محیط زیست یکی دیگر از چالش ها و مسائل بهداشت محیط است. اصول بهداشت و بهسازی محیط در هر شهر ایجاب می کند که زباله ها در حداقل زمان از منازل و محیط زندگی انسان دور و در اسرع وقت دفع شوند. اهمیت دفع بهداشتی زباله ها موقعی روشن تر خواهد شد که خطرات ناشی از آن ها بخوبی شناخته شود. زباله ها نه فقط باعث تولید بیماری، تعفّن و زشتی مناظر می شود، بلکه می توانند به وسیله آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارات فراوانی را به بار آورند. به همان اندازه که ترکیبات زباله مختلف است، خطرات ناشی از مواد تشکیل دهنده آن ها نیز می توانند متفاوت باشند. جمع آوری، حمل و نقل و آخرین مرحله دفع این مواد باید به نحوی باشد که خطرات ناشی از آن ها در سلامتی انسان به حداقل ممکن کاهش یابد.

شکرگزاری از کارهای مهمی است که باعث ایجاد احساس آرامش و نشاط می شود. این کار باعث مثبت اندیشی و ارتقای روحیه ی افراد می شود. به عقیده ی محققان افراد مذهبی و شاکر در حین بیماری نیز کمتر درد احساس می کنند، چون رابطه ی آنها با خالق باعث تقویت روحیه و تحمل درد می شود.

 منبع: تبیان