تبلیغات
ارمغان سلامتی - نقش میوه‌ها و سبزی‌ها در به تأخیر انداختن بیماری‌ها

ارمغان سلامتی

آنتی اکسیدان ها بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را به تأخیر انداخته و از بیماری‌های واگیردار ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌ها نه تنها در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نقش دارند بلکه در حفظ سلامت پوست و کند شدن روند پیری در پوست نیز موثر هستند.

برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته شده‌اند. مهم‌ترین این مواد که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی هستند عبارتند از ویتامین‌های A,C,E، بتاکاروتن، سلنیوم، روی، منیزیم و ترکیبات لیکوپن.

وجود بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها با رنگ‌هایی خاص در مواد غذایی مشخص می‌شوند از جمله رنگ قرمز تیره در میوه‌هایی مانند گیلاس، آلبالو و گوجه فرنگی، رنگ نارنجی در هویج، رنگ زرد در ذرت، انبه و زعفران و رنگ آبی مایل به بنفش در تمشک، شاتوت و انگور.

نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در سلامت

در بدن انسان روزانه میلیون‌ها فرآیند به وقوع می‌پیوندد که برای انجام آن‌ها بدن نیاز به اکسیژن دارد. این عمل اکسیداسیون نامیده می‌شود و طی آن مولکول‌ها الکترون از دست می‌دهند و باعث تولید ترکیبات فعالی به نام اکسیدها یا رادیکال‌های آزاد می‌شوند که در برخی مواقع سبب آسیب سلول‌ها و از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

برخی از بیماری‌های تحلیل برنده مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی-عروقی، آلزایمر، بیماری‌های عملکرد سیستم ایمنی و برخی از بیماری‌های چشمی با رادیکال‌های آزاد ارتباط دارند.

آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق ترکیب شدن با اکسیدهای مضر (رادیکال‌های آزاد) موجب حفاظت سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های ناشی از فعالیت اکسیدها می‌شوند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند آسیب‌هایی که قبلاً در سلول‌ها، توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد شده است را بهبود بخشند.

* برای حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی روزانه بیش از پنج واحد از سبزی‌ها و میوه‌ها بخورید.

* پیشگیری از سرطان‌ها «با مراقبت‌های مداوم غذایی، رعایت رژیم‌های غذایی کم چرب و مصرف زیاد سبزی و میوه» امکان‌پذیر است.

* افزایش مصرف سبزی و میوه، غلات کامل و شیر و لبنیات کم چرب، که موجب دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شوند، در سلامت اکثر مردم مفیدند.

* چنانچه در رژیم غذایی دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود، نیاز افراد سالم به آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و املاح برآورده شده و لزومی به استفاده از مکمل‌ها نیست. اما گروه‌های در معرض خطر مانند کودکان، زنان باردار، شیرده و ... نیازمند دریافت بعضی از مواد مغذی از طریق مکمل‌ها هستند.

کاروتنوئیدها، فلاوونوئیدها، ایزوتیوسیانات‌ها، فنل‌ها، سولفیدها و تیول‌ها شناخته شده‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در مواد غذایی نیز وجود دارند.

آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد،‌ حفاظت سلول‌ها در مقابل اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، حفظ سلامت بینایی، بهبود عملکرد مغز، حفظ سلامت قلب، حفظ سلامت دستگاه ادراری، از بین بردن خاصیت سمی ترکیبات نامطلوب و حفظ و تقویت عملکرد سیستم ایمنی در حفظ سلامتی بدن نقش دارند.

ترفندهایی برای مصرف بیشتر میوه

میوه‌ها، خوش طعم، خوش عطر، زود هضم، پرانرژی و سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی‌اند.

متخصصان همواره توصیه می‌کنند که روزانه چند واحد میوه و سبزیجات مصرف شود. اما شاید شما نیز از افرادی باشید که زیاد اهل میوه خوردن نیستند و یا این که مثل همه‌ی افراد پُر مشغله‌ی دیگر، وقت کافی برای پذیرایی کردن از خودتان با میوه‌های خوشمزه را ندارید. ما قصد داریم در این مطلب ترفندهایی را به شما یاد دهیم که باعث می‌شود شما میوه‌ی بیشتری مصرف کنید.

روی میز صبحانه‌تان میوه داشته باشید

اگر مایلید صبح و با صبحانه‌تان یک ماده‌ی غذایی کامل و ایده‌ال مصرف کنید به سراغ میوه بروید. میوه‌ها منبع طبیعی فیبرها و موادی هستند که به آرامی انرژی‌شان را آزاد می‌کنند و مواد مغذی مختلفی را وارد بدن‌تان می‌سازند. می‌توانید طالبی و پرتقال را برای شروع انتخاب کنید. همچنین می‌توانید میوه‌های ریز را به همراه نان تست‌تان یا به همراه غلات دیگر میل کنید.

یک ظرف پر از میوه روی میزتان داشته باشید

یک بشقاب پُر از میوه‌های مختلف در اتاقی که بیشترین وقت‌تان را می‌گذرانید داشته باشید. اگر بیشتر اوقات در اتاق کار و کنار کامپیوترتان هستید یا بیشتر در اتاق نشیمن، هال یا پذیرایی می‌نشینید حتماً ظرف میوه را دم دستتان قرار دهید. همیشه در ظرف مورد نظرتان 5 یا 8 تکه میوه‌ی تازه مثل موز، پرتقال، سیب، انگور یا آلو داشته باشید. نگران نباشید بیشتر میوه‌ها سه یا چهار روز در هوای آزاد سالم می‌مانند.

از میوه‌های خشک غافل نشوید

میوه‌های خشک به راحتی قابل حمل و نگهداری‌اند. با میوه‌های خشک نگرانی خراب شدن میوه نیز از بین می‌برد و شما می‌توانید در محل کار، موقع خرید، در جاده، هنگام رانندگی، در تعطیلات و موقعیت‌های دیگر به راحتی از این میوه‌ها استفاده کنید.

میوه‌های خشک حاوی میزان قابل توجهی فیبر و مواد معدنی‌اند. به عنوان مثال زمانی‌که در حال رانندگی هستید کشمش، قیسی و انجیر خشک بهترین انتخاب محسوب می‌شوند. قیسی سرشار از بتاکاروتن است. علاوه بر این میوه‌های خشک شناخته شده، می‌توانید به زغال اخته‌ی خشک نیز نظری داشته باشید. این میوه سرشار از مواد مغذی است. خرما، انجیر، هلو، گلابی خشک نیز خوشمزه و مفیداند.

میوه‌ها در ماشین شما

اگر قرار است که بیش از یک ساعت رانندگی کنید چند عدد میوه با خود بردارید. در جاده همان‌طور که رانندگی می‌کنید یک عدد سیب یا شلیل میل کنید. این میوه‌ها تأثیر فوق‌العاده ای دارند و خستگی‌تان را می‌گیرند. البته اگر قوانین این اجازه را به شما می دهند!

میوه همیشه و همه حال

سعی کنید در هنگام صرف غذا و یا بعد از غذا یک عدد میوه بخورید. فرقی نمی‌کند صبحانه، نهار یا شام باشد. میوه را فراموش نکنید.

هیچ میوه‌ای را دور نیندازید

به جای این که میوه‌های خیلی رسیده را دور بیندازید آن‌ها را کمپوت کنید یا اینکه در مخلوط کن ریخته و میل کنید. تنبلی را کنار بگذارید این کار علاوه بر یاری رساندن به اقتصاد خانواده به حفظ سلامت خود و فرزندانتان کمک می‌کند.

میوه در کنار نان و پنیر

میوه با یک تکه نان، طعم بی نظیری دارد. امتحان کنید. نان و پنیر را با چند تکه گلابی یا انگور میل کنید. خواهید دید چه معجونی می‌شود. پا را فراتر بگذارید؛ پنیر را با سیب و گلابی امتحان کنید. حتی می‌توانید فیله مرغ را با آناناس یا طالبی میل کنید چرا که نه؟ از امتحان طعم‌های جدید نترسید.

آخر شب میوه‌ای

حتماً برای شما نیز پیش آمده شب‌ها در مقابل تلویزیون احساس گرسنگی جزئی کرده باشید. در این موقع موز را امتحان کنید. موز شما را سیر می‌کند و باعث می‌شود که بدنتان هورمون ملاتونین ترشح کند که هورمون خواب است. برای همین علاوه بر سیری خواب راحتی نیز خواهید داشت.

میوه‌های جدید را امتحان کنید

آیا می‌دانید که بیش از 50 نوع میوه وجود دارد. در واقع باید بدانید که میوه‌های متنوع و خوشمزه‌ی دیگری علاوه بر میوه‌هایی که عادت کرده‌اید از نزدیک‌ترین میوه فروشی یا سوپرمارکت محل زندگی‌تان بخرید در عالم هستی وجود دارند. پس شک نکنید و زمانی که میوه‌های خارجی در فروشگاه‌ها می‌بینید آن‌ها را خریداری کرده و امتحان کنید.


منبع: تبیان