ارمغان سلامتی

تقویت ذخیره باکتری‌های سالم در بدن می‌تواند در مبارزه با هلیکوباکتر، پیشگیری و یا درمان زخم معده بسیار کمک کننده باشد. هر روز غذاهای غنی از پروبیوتیک شامل ماست و کامبوجا (نوشیدنی تخمیری) استفاده کرده و غذاهایی که برای تغذیه فلور روده مفید هستند، مانند سیب، سبزیجات برگ سبز، زغال اخته و روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

تغییر را با عسل شروع کنید. عسل نه تنها حاوی پلی فنل‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است، بلکه این ماده جادویی، یک ضدباکتری است که نشان داده شده است می‌تواند رشد میکروب هلیکوباکتر را مهار کند. می‌توانید چایتان را با عسل شیرین کنید یا با کمی نان، آن را میل کنید تا درد معده‌تان آرام شود. مطالعات نشان داده‌اند که کرن‌بری (نوعی میوه کوچک قرمز)، سیر، غذاهای غنی شده با پلی‌فنول، بذر کتان و زیتون سیاه ممکن است برای مبارزه با باکتری‌ها کمک کند و زخم را بهبود بخشد. همچنین کلم بروکلی دارای قدرت بسیار بالا جهت مبارزه با زخم است و حاوی یک ماده شیمیایی به نام سولفورفان است که بر اساس یک مطالعه منتشر شده، عفونت معده و التهاب را کاهش می‌دهد.

فاکتورهای مربوط به شیوه زندگی، شامل استرس، رژیم غذایی و خواب ناکافی به احتمال زیاد موجب زخم معده نخواهند شد، اما قطعاً می‌توانند مشکلات معده را تشدید کرده و علائم را بدتر کنند. عبادت، یادداشت روزانه، یوگا و دیگر انواع ورزش، همه روش‌های اثبات شده برای به حداقل رساندن و مدیریت استرس هستند.

بنابراین برای کنترل زخم معده باید از غذاهای التیام بخش مانند عسل، زیتون، دانه کتان و ... استفاده کنید و غذاهای ممنوعه مانند فلفل سیاه، فلفل قرمز و دانه خردل را کنار بگذارید، باید استرستان را کنترل کنید، ماست را دریابید، پروبیوتیک مصرف کنید و علائم را جدی بگیرید.